Τζιτζικώστας: Η πρώτη υποδοχή στις Βρυξέλλες και οι στόχοι της θητείας του νέου Έλληνα Επιτρόπου της ΕΕ

Θετική ανταπόκριση βρήκε από τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τους εκπροσώπους του τομέα, ο Απόστολος Τζιτζικώστας που επιλέχθηκε για τη θέση του Ευρωπαίου Επίτροπου Μεταφορών και Τουρισμού.

Όπως εξηγεί το Euractiv, εάν εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο Τζιτζικώστας, θα αναλάβει έναν κρίσιμο ρόλο, όπως αυτός περιγράφεται στην αποστολή που του ανέθεσε η Πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Ο νέος ρόλος του Τζιτζικώστα επικεντρώνεται στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τομέα των μεταφορών, με ιδιαίτερη έμφαση στις επενδύσεις, την απανθρακοποίηση και τη διασυνοριακή συνδεσιμότητα. Η ενσωμάτωση του τουρισμού στο χαρτοφυλάκιό του δείχνει ότι δίνεται πλέον η δέουσα προσοχή στον συγκεκριμένο τομέα, όπως ανέφερε η Ελίζα Βόζεμπεργκ, πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Η Βόζεμπεργκ επαίνεσε την εμπειρία του Τζιτζικώστα τόσο στην ελληνική όσο και στην ευρωπαϊκή πολιτική σκηνή και τόνισε ότι η αποστολή που αναλαμβάνει δεν είναι καθόλου εύκολη, αλλά πιστεύει ότι θα αποδειχθεί πολύτιμος.

Ο σιδηρόδρομος στο επίκεντρο

Ένας από τους βασικούς στόχους του νέου επιτρόπου είναι η σύνδεση των ευρωπαϊκών πρωτευουσών με σιδηρόδρομους υψηλής ταχύτητας, κάτι που αποτελεί προτεραιότητα για τον Σύνδεσμο Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων (CER). Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ακόμη αυτές οι συνδέσεις είχε χαρακτηριστεί ως «παράδοξο» στην ευρωπαϊκή υποδομή, σύμφωνα με αναφορά της Ενρίκο Λέτα, πρώην πρωθυπουργού της Ιταλίας. Ένας ακόμη στόχος είναι η εισαγωγή νυχτερινών τρένων, τα οποία θεωρούνται ως μία βιώσιμη εναλλακτική στις πτήσεις, αλλά έχουν αντιμετωπίσει οικονομικές δυσκολίες.

Ένα ακόμα καθήκον του Τζιτζικώστα θα είναι η προώθηση της ρύθμισης για την Ενιαία Ψηφιακή Κράτηση και Έκδοση Εισιτηρίων, η οποία θα επιτρέπει τη χρήση ενός ενιαίου εισιτηρίου για ταξίδια με διαφορετικούς σιδηροδρομικούς φορείς. Ο εκπρόσωπος της φιλελεύθερης ομάδας Renew, Γιαν-Κρίστοφ Οτγιέν, αν και χαρακτήρισε την αποστολή του επιστολή ως «κάπως ασαφή», δήλωσε ότι αναμένει με ανυπομονησία την πρόταση για τα ψηφιακά εισιτήρια, καθώς πιστεύει ότι μπορεί να φέρει σημαντική πρόοδο στις μεταφορές.

Ο τομέας των σιδηροδρόμων θεωρείται από πολλούς ως η πιο περιβαλλοντικά βιώσιμη μορφή μεταφορών, ωστόσο απαιτεί μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές και τρένα. Η εφαρμογή εναρμονισμένων συστημάτων σηματοδότησης και ελέγχου ταχύτητας αποτελεί επιπλέον ένα σημαντικό οικονομικό βάρος. Όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων, οι σιδηρόδρομοι χρειάζονται «δίκαιη, μακροπρόθεσμη και ολοκληρωμένη χρηματοδότηση» για να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους και να αποτελέσουν τη «ραχοκοκαλιά» των βιώσιμων μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη.

Ο νέος Ευρωπαίος Επίτροπος καλείται να αναπτύξει ένα σχέδιο βιώσιμων επενδύσεων στις μεταφορές, το οποίο θα κλιμακώσει και θα δώσει προτεραιότητα στις λύσεις για την απανθρακοποίηση του τομέα. Αυτό είναι ένα από τα κύρια σημεία που τονίστηκε και στην αποστολή που του ανέθεσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Ο Ενο Βίμπε, γενικός διευθυντής της Ένωσης Βιομηχανίας Σιδηροδρομικού Εφοδιασμού της Ευρώπης (UNIFE), δήλωσε ότι η Ευρώπη χρειάζεται επειγόντως ένα σχέδιο βιώσιμων επενδύσεων στον τομέα των μεταφορών, τονίζοντας ότι ο οργανισμός του είναι έτοιμος να βοηθήσει τον νέο επίτροπο στην ανάπτυξη αυτού του σχεδίου.

Ηλεκτροκίνηση

Σε μια περίοδο που οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες δοκιμάζονται, η Φον ντερ Λάιεν ακολούθησε τη σύσταση της αναφοράς Ντράγκι και ανέθεσε στον Τζιτζικώστα την ανάπτυξη ενός σχεδίου δράσης για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η Ένωση για την Ηλεκτροκίνηση (AVERE) δήλωσε στο Euractiv ότι το σχέδιο θα πρέπει να είναι «εστιασμένο στη δράση και να φέρει πραγματικό αντίκτυπο», σημειώνοντας ότι αυτό θα επιτρέψει «σημαντικές αλλαγές που θα καλύπτουν ολόκληρο το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης, από τα οχήματα μέχρι τις μπαταρίες και τις υπηρεσίες φόρτισης.»

Ο Τζιτζικώστας θα πρέπει επίσης να προτείνει μέτρα για καθαρούς εταιρικούς στόλους και να επιβλέψει την «ταχεία ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης». Η έλλειψη σημείων φόρτισης εξακολουθεί να αποτελεί ένα από τα κύρια εμπόδια που αποτρέπουν τους οδηγούς από την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Η AVERE χαιρέτισε αυτούς τους στόχους, προσθέτοντας ότι «πρέπει να κάνουμε τη μετάβαση στην ηλεκτρική μετακίνηση όσο το δυνατόν πιο απλή και γρήγορη».

Καλύτερες συνθήκες για τους εργαζόμενους στις μεταφορές

Παρά τη στήριξη των ενώσεων που εκπροσωπούν τον τομέα, αναμένεται ότι η ακρόαση για την επιβεβαίωση του μελλοντικού επιτρόπου δεν θα είναι εύκολη.

Ο συντονιστής της S&D στην TRAN, Γιόχαν Ντάνιελσον, δήλωσε στο Euractiv ότι βλέπει «θετικά σημάδια στην αποστολή του Τζιτζικώστα, αλλά θα χρειαστούμε περισσότερες λεπτομέρειες κατά την ακρόαση.»

Η Ομοσπονδία Ευρωπαίων Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) συνδιοργάνωσε διαδήλωση μπροστά από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο, την ίδια ημέρα που έγινε η ανακοίνωση της φον ντερ Λάιεν.

Σύμφωνα με την ETF, οι εργαζόμενοι στις μεταφορές σε όλη την Ευρώπη αντιμετωπίζουν σημαντική εκμετάλλευση λόγω πρακτικών υπεργολαβίας και διαμεσολάβησης εργασίας.

Η αποστολή του Τζιτζικώστα αναφέρει τη «κοινωνική διάσταση της κινητικότητας», και ο Ντάνιελσον είπε ότι η ομάδα του θα «ζητήσει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας σε όλα τα μέσα μεταφοράς για να σταματήσει η εκμετάλλευση των εργαζομένων».

Σύμφωνα με τον Ντάνιελσον, η ομάδα του «προετοιμάζεται για μια σκληρή αλλά δίκαιη διαδικασία ακρόασης».

  • All
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΑ